Insulinresistenz Häufig stecken Applikationsfehler dahinter |
Journal/Book: MMW-Fortschr. Med. - Nr. 21/ 2000; S. 454/ 38 - 457/ 41; (142 Jg.). 2000;
Abstract: T. Rendschmidt III. Medizinische Abteilung für Endokrinologie Stoffwechsel und Angiologie Krankenhaus München-Bogenhausen Zusammenfassung Als Insulinresistenz werden physiologische und pathologische Stoffwechselveränderungen zusammengefasst. Eine physiologische Insulinresistenz findet sich z. B. in der Pubertät oder im höheren Alter. Ein pathologisch erhöhter Insulinbedarf besteht beim Insulinresistenzsyndrom Typ A (genetisch bedingt) oder Typ B (Insulinrezeptorantikörper). Zunehmend häufiger werden Typ 2 Diabetiker mit stark erhöhtem Insulinbedarf beobachtet bei denen der Verdacht auf eine subkutane Insulinresistenz besteht. Diese kann durch verschiedene Tests verifiziert werden. Das Durchbrechen der Resistenz durch eine ausreichend hohe und möglichst eng dem Blutzuckerverlauf angepasste i. v. Insulinzufuhr ist hier das Mittel der Wahl. Oft kann man im Verlauf wieder auf eine subkutane Insulinzufuhr zurückkehren. Summary: Insulin Resistance - Many Roads Lead to Normoglycemia The term insulin resistance includes both physiological and pathological metabolic changes. Physiological insulin resistance for example is to be found in puberty or in advanced old age; additionally it may be caused by endocrinological diseases. A pathologically elevated insulin requirement is to be found in the insulin resistance syndrome type A (genetic) or type B (insulin receptor antibodies). In recent times however a massively elevated insulin requirement has been observed in increasing numbers of type 2 diabetics in whom a subcutaneous insulin resistance is suspected - a condition that can be verified by various tests. The treatment of choice for breaking down this resistance is the intravenous administration of sufficiently high-dosed insulin that is as closely matched to the sugar profile as possible. In many cases the return to subcutaneous insulin - which again must be adequately high dosed - becomes possible during the further course of the disease. In addition a case of insulin resistance caused by patient manipulation is described. Keywords: Insulin resistance physiological/pathological - Insulin resistance syndrome - Subcutaneous insulin resistance - Artificial insulin resistance ab
Keyword(s): Insulinresistenz physiologisch/pathologisch - Insulinresistenzsyndrome - subkutane Insulinresistenz - artifizielle Insulinresistenz
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