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December 2024

Teil 1: Klinik Labordiagnostik und Therapie Kreuzschmerzen -Wann steckt eine Sakroiliitis dahinter?

Journal/Book: MMW-Fortschr. Med. - Nr. 41/ 2000; S. 768/ 30 - 772/ 34; (142 Jg.). 2000;

Abstract: Priv.-Doz. Dr. med. H. Kellner Rheumaeinheit der Univ. Med. Univ.-Poliklinik Klinikum Innenstadt München. Zusammenfassung Die Diagnose einer Sakroiliitis basiert zunächst auf Anamnese und klinischem Untersuchungsbefund. Sie muss aber noch durch Labor und Bild gebende Diagnostik erhärtet werden. Häufige Ursachen einer Sakroiliitis sind entzündlich rheumatische Erkrankungen der Wirbelsäule aus dem Formenkreis der seronegativen Spondylarthropathien (SPA). Sehr viel seltener ist eine infektiöse Genese. Neben der systemischen antiphlogistischen Therapie mit vorwiegend nicht steroidalen Antirheumatika kommen auch lokaltherapeutische (gezielte Steroidinjektionen) oder physiotherapeutische Maßnahmen infrage. Der Einsatz von Basistherapeutika (Sulfasalazin Methotrexat) hat bei alleiniger Sakroiliitis keinen gesicherten Stellenwert und ist oft ohne therapeutischen Nutzen. Summary: Diagnosis of Sacroiliitis: Part I. Clinical Presentation and Laboratory Diagnosis Despitethe availability of modern imaging modalities early diagnosis of sacroiliitis remains a challenge.The patient's history and the results of the clinical examination form the basis for establishing a working diagnosis which then needs to be confirmed by laboratory tests and diagnostic imaging. Common causes of sacroiliitis are inflammatory diseases of the spine in particular seronegative spondyloarthropathies; infectious sacroiliitis is much less common. Besides serological testing (HLA-B27) imaging techniques are essential for diagnosing early forms of sacroiliitis. The treatment of the condition initially involves the use of non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs). In patients with infectious sacroiliitis antibiotics are the treatment of choice. Local application of steroids or physiotherapy can be helpful. The value of disease-modifying drugs (DMARDs) (sulfasalazine methotrexate) has not been verified and is questionable. New approaches such as anti-tumor necrosis factor alpha (anti-TNF alpha) need to be tested in controlled studies. Keywords: Sacroiliitis - diagnosis - treatment hf Priv.-Doz. Dr. med. H. Kellner Rheumaeinheit der Univ. Med. Univ.-Poliklinik Klinikum Innenstadt München.

Keyword(s): Sakroiliitis - Diagnose - Behandlung


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