Fehldiagnosen zwischen Innerer Medizin und Psychiatrie |
Journal/Book: Münch. med. Wschr. 1999; Nr. 4 (141 Jg.): S. 35/ 37 - 38/ 40. 1999;
Abstract: Prof. Dr. med. H. Lydtin Medizinische Klinik Krankenhaus des Landkreises Starnberg GmbH Starnberg. Misdiagnosis between internal medicine and psychiatry Psychiater wie Internisten können diagnostisch irren. Die Irrtumsmöglichkeiten sind vielfältig: vom Übersehen einer echten Komorbidität bis zum Erkennen eben erst entdeckter pathogenetischer Zusammenhänge vom Symptomwandel den wir in die Anamnese unserer Patienten hineinfragen bis zu nicht bedachten Nebenwirkungen der Therapie. Dazu kommt ein verwirrendes Vokabular. Ohne Anspruch auf Vollständigkeit können dies Beispiele aus Gastroenterologie Endokrinologie (bzw. Stoffwechsel) und Kardiologie verdeutlichen. Abstract Both psychiatrists and internists can become entangled and confused in a labyrinth. Diagnostic errors can occur through a range of factors including: neglect of true comorbidity disregard for newly detected pathogenetic connections misinterpretation of ; the medical history and symptoms by biased i investigators and an incomplete knowledge and appreciation of drug side effects. The risk of misdiagnosis is further compounded by confusion of diagnostic definitions on both sides. The article presents evidence for this state of affairs with examples from the fields of gastroenterology endocrinology metabolic disease and cardiology. Key words: Misdiagnosis - Internal medicine - Psychiatry hf
Keyword(s): Fehldiagnosen - Innere Medizin - Psychiatrie
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