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December 2024

Antithyroid drug therapy: Predictive parameters

Journal/Book: Z. ärztl. Fortbild. Qual. sich. (ZaeFQ) (1999) 93 Suppl. I: S. 53-55. 1999;

Abstract: Prof. Feldt-Rasmussen Ulla; DK-Copenhagen Denmark Zusammenfassung Thyreostatika sind zur Erzielung einer Euthyreose bei den meisten Hyperthyreoseformen primär indiziert. Eine thyreostatische Langzeittherapie ist jedoch nur bei der Hyperthyreose vom Typ Morbus Basedow (Graves´ disease) angezeigt. Probleme der medikamentösen Therapie sind Nebenwirkungen der Thyreostatika und die hohe Rezidivrate von 30-50%. Deshalb wurden in zahlreichen Studien Parameter untersucht die eine Aussage über die Prognose erlauben könnten. Die meisten Parameter haben sich als nicht ausreichend zuverlässig erwiesen. Die beste positive Korrelation besteht zwischen der Strumagröße sowie hohen TSH-Rezeptor-Antikörper Konzentrationen und der Rezidivneigung. Die Chance auf eine Dauerremission scheint bei Patienten mit großen Strumen und hohen TSH-Rezeptor-Antikörperspiegeln relativ gering zu sein so daß eine definitive Therapie (Radioiod- oder operative Therapie) schon in einem früheren Stadium erwogen werden sollte. Für alle anderen Patienten gilt daß eine Aussage zur Prognose derzeit nicht möglich ist. Abstract Antithyroid drugs have mainly been used to obtain euthyroidism in patients with chronic hyperthyroidism independent from its etiology and for long-term medical treatment of hyperthyroidism due to Graves´ disease. Endocrinologists are faced with the problem of potential side-effects and a high relapse rate (30-50%) after an apparently successful treatment course. Several studies have therefore been undertaken to find parameters for the prediction of outcome of antithyroid drug therapy. Most of the investigated variables have proven rather disappointing as predictors. The strongest investigated predictors are goitre size and the level of thyrotropin receptor antibodies. It may be concluded that patients with very large goitres and high levels of thyrotropin receptor antibodies are unlikely to obtain permanent euthyroidism by treatment with antithyroid drugs and therefore might benefit from a more destructive therapy (radioiodine or surgery) at an early stage of the disease. For all other patients prediction of outcome is not possible at present and choice of therapy should be based on available studies on high versus low dose antithyroid drug therapy optimal length of therapy in all cases with careful consideration of risk of side-effects. Key words: Hyperthyroidism Graves´ disease antithyroid drugs thionamide predictability goitre thyrotropin receptor antibodies. ab

Keyword(s): Hyperthyreose Morbus Basedow Graves' disease Thyreostatika Thionamide Kropf Prognoseparameter TSH-Rezeptor-Antikörper


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