Das chronisch rheumakranke Kind |
Journal/Book: Z. ärztl. Fortbild. Qual.sich. (ZaeFQ) 1997; Nr. 3 (91.Jg.): S. 219-226. 1997;
Abstract: Dr. Hartmut Michels Kinder- und Rheumakinderklinik Garmisch-Partenkirchen. Pediatric chronic rheumatic diseases Zusammenfassung Die juvenile chronische Arthritis (JCA) und die selteneren juvenilen Kollagenosen und systemischen Vaskulitissyndrome stellen Erkrankungen mit potentiell erheblicher Langzeitproblematik und signifikanter Letalität dar. Zu den Langzeitproblemen der JCA gehören Funktionsverlust Deformität und Destruktion der betroffenen Gelenke Visuseinschränkung bis zur Erblindung infolge der rheumatischen Iridozyklitis irreversible Organschädigung durch die sekundäre AA-Amyloidose sowie allgemeine und lokale Wachstumsstörungen während bei den Kollagenosen und systemischen Vaskulitissyndromen neben den Hauterscheinungen die Organmanifestationen insbesondere an Nieren Lunge Gehirn oder Gastrointestinaltrakt im Vordergrund stehen. Auch bei fehlender ursächlicher Therapie können mit Hilfe eines mehrdimensionalen Behandlungsansatzes der vor allem Medikamente Physio- und Ergotherapie aber auch psychosoziale Maßnahmen einschließlich staatlicher Hilfen umfaßt für die meisten Kinder mit JCA gute Langzeitergebnisse erreicht werden. Die Kollagenosen und systemischen Vaskulitiden gelten als problematischer aber auch hier werden unter Ausschöpfung der heute verfügbaren Möglichkeiten für die meisten Kinder ermutigende Resultate erzielt. Der komplexe Therapieansatz erfordert eine konsequente interdisziplinäre Zusammenarbeit. Dem Haus-/Kinderarzt kommen zentrale und Prognose-relevante Aufgaben zu die eine gute Kommunikation mit Patient und Familie sowie mit den verschiedenen Partnern des therapeutischen Teams besonders mit der Spezialklinik/dem Kinderrheumatologen voraussetzen und die besonders die Frühdiagnostik die Erkrankungs- und Therapieüberwachung und die Hilfe bei akuten Problemen betreffen. Abstract Juvenile chronic arthritis (JCA) and other pediatric chronic rheumatic diseases such as the more rare juvenile collagenoses and the systemic vasculitides represent illnesses with a substantial potential of long-term problems and are additionally associated with a significant degree of mortality. Seen among the long-term problems associated with JCA are functional loss deformities and the destruction of afflicted joints a visual loss which may extend as far as blindness as a consequence of rheumatic iridocyclitis irreversible organ damage caused by AA-amyloidosis as well as growth failure. Apart from cutaneous manifestations on the other hand the collagenoses and systemic vasculitides also demonstrate an involvement of specific organ systems particularly of the kidneys the lungs the brain or the gastrointestinal tract. There is no causal therapy available. However the application of a multidimensional therapeutic regimen primarily involving antirheumatic drugs physiotherapeutic and ergotherapeutic methods as well as the application of a psychosocial treatment and the aid of governmental support has resulted in good long-term results for most children suffering from JCA. The collagenoses and systemic vasculitides however have proven to be more problematic although the full utilization of the possibilities which are available today has provided encouraging results for most of these afflicted children. The complex therapeutic scheme however requires interdisciplinary cooperation. The pediatrician and/or family physician must fulfill crucial responsibilities which are relevant for the continuing prognosis of the illness. The pediatrician/general practitioner must thereby maintain a situation of close cooperation with the patient and their family as well as with the various colleagues active in the therapeutic team especially with the pediatric rheumatologists. Moreover these physicians also play a central role in establishing an early diagnosis in monitoring the disease progress and the therapy as well as in providing the mandatory assistance in the event of acute problems. Keywords: Juvenile chronic arthritis diagnosis therapy prognosis hf
Keyword(s): juvenile chronische Arthritis Diagnostik Therapie Prognose
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