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December 2024

Circulatory and Psychophysiological Reactions to Adrenaline and Noradrenaline in Patients with Vasoregulatory Asthenia

Journal/Book: Z. ges. exp. Med. 140 91-112 (1966). 1966;

Abstract: Department of Clinical Physiology The University Hospital (Akademiska Sjukhuset) Uppsala Sweden Received October 7 1965 Summary 1. The effects of intravenous and intra-arterial infusion of adrenaline and noradrenaline on the blood flow in the forearm and hand heart rate arterial blood pressure lactate concentration in blood effluent from a deep (muscle) forearm vein and on the incidence of subjective symptoms were studied in 14 patients with vasoregulatory asthenia (VA) and 9 clinically healthy control subjects (CS). 2. In the VA group the highest intravenously administered catecholamine dose which was tolerated by the average individual person with regard to subjective symptoms was about 40 per cent lower for adrenaline (10 µg/min) and between 15 and 65 per cent higher for noradrenaline (29 µg/min) than that tolerated by the CS subjects. The number of various subjective symptoms which arose on intravenous infusion of catecholamines was twice as high for adrenaline but less for noradrenaline in the VA group than in the control subjects. Ten of the VA patients noted their usual typical and personally patterned symptoms on intravenous infusion of adrenaline. 3. The circulatory effects of intravenously or intra-arterially administered adrenaline were at comparable dose rates in some respects different in VA and CS but the differences were not pronounced. With comparable doses of noradrenaline however a pronounced difference was found the increase in arterial blood pressure and the decrease in forearm and hand blood flow (especially on intra-arterial infusion) being less marked in the VA group. Ectopic heart beats occurred less frequently in VA than in CS during these infusions. 4. Infusions of adrenaline at 0.01 and 0.1 µg/min into the brachial artery caused a gradual slight increase in the lactate concentration of blood effluent from the local forearm musculature which on the average was of a similar magnitude (about 4 mg/100 ml) in the VA and CS groups. 5. It is concluded that the circulatory sensitivity of the VA patients to noradrenaline was decreased. The sensitivity to intravenous adrenaline was increased in VA with respect to subjective symptomatology. The cause and nature of the altered catecholamine sensitivity are not known. Zusammenfassung 1. Bei 14 Patienten mit vasoregulatorischer Asthenie (VA) wurden die Auswirkungen intravenöser und intraarterieller Infusionen von Adrenalin und Noradrenalin auf die Durchblutung in Unterarm und Hand die Herzfrequenz den arteriellen Blutdruck die Lactatkonzentration im Blut aus einer 'tiefen' (Muskel-)Vene des Unterarmes und die Art und Häufigkeit der dabei auftretenden subjektiven Symptome und Beschwerden untersucht. Die Befunde bei VA wurden mit den bei einer Kontrollgruppe von neun klinisch gesunden Personen (CS) erhaltenen Werten verglichen. 2. Bei VA war die hinsichtlich subjektiver Symptome und Beschwerden maximal vertragene i. v. Catecholamindosis ca. 40 % geringer für Adrenalin (10 µg/min) dagegen 15-65% höher für Noradrenalin (29 µg/min) als bei den Kontrollpersonen. Die Zahl der subjektiven Symptome und Beschwerden war bei VA während der i.v. Adrenalininfusionen etwa doppelt so groß während der i.v. Noradrenalininfusionen dagegen geringer als bei CS. Zehn der VA-Patienten klagten während der i.v. Infusionen von Adrenalin über das Aufkommen starker für sie typischer VA-Beschwerden. 3. Einige der Kreislaufeffekte von vergleichbaren Dosen von i.v. oder La. gegebenem Adrenalin waren bei VA und CS unterschiedlich stark ausgeprägt; wesentliche Unterschiede lagen hier aber nicht vor. Vergleichbare Dosen von Noradrenalin dagegen führten bei VA zu einem geringeren Anstieg des arteriellen Blutdruckes und einem geringeren Abfall der Durchblutung in Unterarm und Hand als bei CS. Bei VA wurden Extrasystolen während der Catecholamininfusionen seltener gesehen als bei CS. 4. Infusionen von 0 01 und 0 1 µg/min Adrenalin in die A. brachialis führten zu einem langsamen Anstieg der Lactatkonzentration im. Blut aus einer Unterarmmuskelvene. Dieser Anstieg war bei beiden Gruppen etwa gleich groß (ca. 4 mg/100 ml). 5. Es wird vermutet daß bei den VA-Patienten die Kreislaufempfindlichkeit auf Noradrenalin vermindert diejenige auf Adrenalin - auch hinsichtlich des Aufkommens typischer subjektiver VA-Symptome und Beschwerden - dagegen vergrößert war. Ursache und Art dieser bei VA veränderten Empfindlichkeit auf Catecholamine sind bisher nicht bekannt. ___MH


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