THE EFFECT OF INFRARED RAYS AND SHORT-WAVE DIATHERMY ON THE NASAL MUCOSA |
Journal/Book: Sonderdruck aus: Acta oto-laryng 56 1963. 1963;
Abstract: From the Department of Otolaryngology (Head: Prof. A. Sjöberg M.D.) and the Climate Physiological Laboratory (Director: Prof. G. Ström M.D.) University of Uppsala The "nose-opening" effect of short infrared rays and the "nose-closing" effect of long infrared rays reported by a few earlier authors were confirmed in the present investigation. During infrared irradiation the temperature of the nasal mucosa rose to a considerably greater extent than that of the buccal mucosa probably because the warming of the nasal mucosa was caused principally by the heated air. The relatively deeply penetrating field of short-waves from a monode on the other hand heated the nasal and buccal mucosa almost equally. The blood flow of the nasal mucosa studied with a thermal conductivity method was usually unchanged during and after treatment with short or long infrared rays or short-wave diathermy from a monode. In these experiments no heated air could reach the nasal mucosa during the treatments and the result may therefore be applicable only to mouth-breathing patients. ZUSAMMENFASSUNG Der erweiternde Effekt der Nasengänge bei der kurzwelligen Infrarotbestrahlung und der verengende Effekt der langwelligen Infrarotbestrahlung von denen einige Verfasser früher berichtet haben wurden in dieser Untersuchung bestätigt. Während der Infrarotbestrahlung stieg die Temperatur der Nasenschleimhaut bedeutend mehr an als die der Wangenschleimhaut was wahrscheinlich darauf beruht dass die Erwärmung der Nasenschleimhaut hauptsächlich durch die angewärmte Luft geschah. Das relativ tief eindringende Kurzwellenfeld der Monode erwärmte anderseits die Nasenschleimhaut und die Wangenschleimhaut ungefähr gleich. Die Durchblutung der Nasenschleimhaut mit Hilfe von Wärmeleitmessern studiert war gewöhnlich unverändert während und nach der Behandlung mit kurz- oder langwelligen Infrarotbestrahlung oder Kurzwellendiathermie von der Monode. In diesen Versuchen konnte während der Behandlungen keine erwärmte Luft die Nasenschleimhaut erreichen und das Resultat kann darum nur an mundatmenden Patienten appliziert werden. . . .
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