Other pain syndromes to be differentiated from fibromyalgia |
Journal/Book: Z Rheumatol 1998; 57: Suppl 2 56-60. 1998;
Abstract: Prof. Dr. H. Menninger 1. Medizinische Klinik BRK Rheuma-Zentrum Bad Abbach Germany Summary Several common chronic pain syndromes come to the attention of the rheumatologist demanding for differentiation from fibromyalgia (FM) although they are often associated with it. They may mimick FM by (1) the occurance of wide spread pain (2) the chronicity of complaints (3) the preponderance of females in some of these and (4) the lack of objective data to be derived from imaging techniques and laboratory tests. Pain is produced by the disturbance of normal function ("dysfunctional syndromes" MASI ref. 6). Recognition requires examination of the locomotor system under biomechanical auspices both at rest and during movement in order to diagnose hyper- and hypomobility syndromes; treatment of these conditions is guided by principles to improve biomechanical function. In addition the skin needs to be examined to detect panniculosis (also called "cellulitis") which may be mixed up with FM due to its preferential occurance in peri- or postmenopausal women. It is concluded that the aforementioned differential diagnosis needs to be considered appropriately in coinciding FM and all studies dealing with FM. Zusammenfassung Der Rheumatologe muß sich oft mit chronischen Schmerzsyndromen befassen die von der Fibromyalgie (FM) unterschieden werden müssen auch wenn sie mit ihr gleichzeitig auftreten können. Ihre Verwechslung mit der FM liegt nahe 1. auf Grund des Auftretens generalisierter Schmerzen 2. der Chronizität 3. des bevorzugten Befalls von Frauen in einigen dieser Schmerzzustände und 4. des Fehlens objektivierbarer Befunde von bildgebenden Verfahren und labortechnischen Untersuchungen. Schmerz wird hervorgerufen durch die Störung normaler Funktionen ("Dysfunktionelle Syndrome" MASI Ref. 6). Die Diagnosestellung fußt auf der Untersuchung des Bewegungssystems nach biomechanischen Gesichtspunkten sowohl in Ruhe als auch Bewegung. Dementsprechend können dann Hyper- und Hypomobilitätssyndrome unterschieden werden. Ihre Behandlung zielt auf die Normalisierung der biomechanischen Funktion ab. Außerdem muß die Haut zur Erkennung einer Pannikulose ("Zellulitis") untersucht werden; eine Verwechslung mit der FM liegt wegen des bevorzugten Auftretens bei peri- und postmenopausalen Frauen nahe. Selbstverständlich müssen die vorgenannten Syndrome bei der Behandlung einer koinzidenten FNI bzw. bei Studien zu FM angemessen berücksichtigt werden. Schlüsselwörter Fibromyalgie - Hypermobilitätssyndrome - Hypomobilitätssyndrome - denerative Gelenkveränderungen - Panniculose - Zellulitis Schm
Keyword(s): Fibromyalgia - hypermobility syndrome - hypomobility syndrome - Pannniculosis - cellulitis - degenerative joint lesions
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