Zukunft der beruflichen Rehabilitation - Berufliche Rehabilitation für die Zukunft Eine Auseinandersetzung mit den Sparmaßnahmen der Bundesregierung |
Journal/Book: Rehabilitation 36 (1997) Februar; S. 22-25. 1997;
Abstract: Ulrich Wittwer Vorsitzender der Arbeitsgemeinschaft Deutscher Berufsförderungswerke Berufsförderungswerk Hamburg Hamburg Zusammenfassung: Mit dem Wachstums- und Beschäftigungsförderungsgesetz (WFG) wird der bisher im Arbeitsförderungsgesetz (AFG) verankerte Rechtsanspruch auf berufliche Rehabilitation auf einen begrenzten Personenkreis beschränkt und die Höhe der Ausgaben der Rentenversicherung für den gesamten Bereich der Rehabilitation auf das Jahr 1993 minus 600 Millionen DM "gedeckelt". Darüber hinaus wird das Übergangsgeld in der Rentenversicherung abgesenkt. Außerdem werden bei der Bundesanstalt für Arbeit 500 Millionen DM gespart. Diese Maßnahmen benachteiligen Behinderte nehmen die Ausgrenzung ganzer Behindertengruppen in Kauf und gefährden die Existenz der mit erheblichen öffentlichen Mitteln errichteten Rehabilitationseinrichtungen. Ignoriert wird der hohe Bedarf an Qualifizierungsmaßnahmen der volkswirtschaftliche Nutzen der Rehabilitationsmaßnahmen und die Tatsache daß solche Maßnahmen für die Behinderten die einzige Chance darstellen im Wettbewerb auf dem Arbeitsmarkt bestehen zu können. Verkannt wird auch daß langfristig Sparbeiträge besser durch Strukturveränderungen Effektivitätssteigerungen und mehr Flexibilität erreicht werden können. Die Zukunft der beruflichen Rehabilitation wird gefährdet obwohl berufliche Rehabilitation für die Zukunft unerläßlich ist. The Future of Vocational Rehabilitation - Vocational Rehabilitation for the Future. Looking into the Federal Government's Austerity Package: Under the law on enhancing growth and employment (Wachstums- und Beschäftigungsförderungsgesetz -WFG) the legal entitlement to vocational rehabilitation hitherto stipulated in the employment promotion act (Arbeitsförderungsgesetz - AFG) has been restricted to a narrowly defined population; and pension insurance scheme spending in the entire rehabilitation field been "capped" to the 1993 level minus some 600 million DM. Moreover the transitional allowance applicable for pension insurance rehabilitees will be lowered. In addition economies amounting to some 500 million DM have been imposed on the federal employment service Bundesanstalt für Arbeit. These measures are placing persons with disability at a disadvantage accept exclusion of entire groups of disabled persons and endanger the very existence of numerous rehabilitation facilities previously established with significant amounts of public funding. A blind eye is being turned on the high level of demand for qualification measures on the overall economic benefits of rehabilitation measures and on the fact that measures of this kind are disabled persons' only chance to hold their own in the face of labour market competitiveness. Also poor awareness seems to exist of the fact that in the longer run meaningful contributions to greater economy will more likely be generated by structural adjustment increased effectiveness and greater flexibility. The future of vocational rehabilitation is being placed at risk - notwithstanding that vocational rehabilitation for the future is imperative. Key words: Vocational rehabilitation - Discretionary benefits - Spending cuts - Benefit to the national economy - Competitive-ness - Model for success - Economic existence hf
Keyword(s): berufliche Rehabilitation - Kannleistungen - Ausgabenkürzung - volkswirtschaftlicher Nutzen - Wettbewerbschance - Erfolgsmodell - Existenzgefährdung - Zukunft
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