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May 2024

Probleme der medikamentösen Therapie des Morbus Basedow Therapiedauer Thyreostatika-Dosis und TSH-suppressive Levothyroxin-Medikation

Journal/Book: Münch. med. Wschr. 141 (1999) Nr. 15; S 187/ 27 - 189/ 29. 1999;

Abstract: Prof. Dr. med. Meng W.; Greifswald. Zusammenfassung - Die Rezidivraten nach thyreostatischer Therapie liegen beim Morbus Basedow über 50%. - Bei Kindern und Jugendlichen sowie funktionellen Rezidiven sind die Ergebnisse besonders ungünstig. - Bei einer Therapiedauer unter einem Jahr sind Remissionen möglich die Rezidivrate ist aber unvertretbar hoch. Eine über zwei Jahre ausgedehnte Therapie kann die Rezidivrate nicht entscheidend senken. - Die Therapie für ein bis zwei Jahre trifft für die meisten Patienten bei denen eine Remission eintritt den optimalen Zeitraum (ca. 75%); bei ca. 10% ist eine kürzere Therapiezeit möglich bei ca. 15% eine längere nötig. - Die hochdosierte Thyreostatika-Therapie (40 mg Methimazol/ Tag) über 12 bis 18 Monate bringt bezüglich des Rezidivverhaltens keinerlei Vorteile gegenüber einer niedrig dosierten Behandlung (10 mg). - Eine TSH-suppressive Therapie mit Levothyroxin senkt die Rezidivrate nicht. - Eine Levothyroxin-Begleitmedikation kann die Therapieführung bei manchen Patienten erleichtern. Sie ist in der Schwangerschaft nicht angezeigt. Abstract Problems of medicamentous therapy of Graves' disease - treatment duration antithyroid drug dosage and TSH suppression using levothyroxine medication: Relapse rates after thyrostatic drug therapy in patients with thyrotoxic Graves' disease are about 50%. The results are especially unfavourable in children adolescents and previously treated patients. About 2/3 of the relapses occur within the first year and 80-90% within the first two years after the end of therapy. Short-term therapy also leads to remissions. But the relapse rates are unacceptably high. Indeed it is possible that long-term therapy of about two years or longer results in higher remission rates but the tendency to relapse cannot be influenced. Therapy duration of 1 to 2 years is a favourable treatment time in most of the patients (about 75%). Short-time therapy is possible in about 10% and a longer therapy duration is necessary in about 15%. There are no advantages of high-dose drug treatment (40 mg thiamazole/day) in comparison with low-dose therapy (10 mg/day). Levothyroxine administration does not lead to better long-term results. Every patient leaves the drug treatment with a risk of relapse. The results of long-term treatment of Graves' disease are unsatisfactory. All possibilities of drug treatment are used and no better results can be expected. Indeed while there is no problem controlling the hyperthyroidism it is not possible to influence the immunological processes of the thyroid. Only causal (new) treatment principles can lead to better results. Key words: Graves' disease - Thyreostatic therapy - TSH suppression - Levothyroxine ab

Keyword(s): Morbus Basedow - Thyreostatische Therapie - TSH-Suppression - Levothyroxin


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