Heilpflanzen-Welt - Die Welt der Heilpflanzen!
Heilpflanzen-Welt - Natürlich natürlich!
May 2024

Individual Training Music Therapy in an Institutional Frame

Author(s): E. Fitzthum, D. Oberegelsbacher, D. Storz

Journal/Book: Weltkongresse Wien / Hamburg 1996. 1997; Wien. Praesens.

Abstract: Individual Music Therapy is not a genuine part of teaching in all music therapeutical forms of training. Traditionally there is no concept in teaching music therapy, it is only after music therapy and psychotherapy approached each other that different institutes of training began to offer and even to promote personal-therapy (which must not of its own be personal music therapy). Following is a description of way of teaching music therapy of the Viennese Training which has been strongly influenced by the two foremost persons in teaching Music Therapy: Elena Fitzhum and Carlies Leitzinger-Mechtler, who offer individual music therapy since the beginning in 1992. The requirements of the education, of the teams, professional pracitice and a corresponding bearing with concepts of teaching therapy of well-known psychotherapeutical professional trainings must be considered. It is thus apparent that there are aspects and concepts of teaching therapy independent of schools, nevertheless for music therapy there must be aspects of teaching music therapy that can only be taught in schools. Original Titel: Einzel-Lehrmusiktherapie im institutiellen Rahmen Einzel- Lehrmusiktherapie ist nicht in allen musiktherapeutischen Ausbildungseinrichtungen ein genuiner Ausbildungsteil. Traditionell gibt es kein Konzept für Lehrmusiktherapie, erst durch die Annäherung der Musiktherapie an die Psychotherapie begannen verschiedene Ausbildungsstätten, die Eigentherapie (die nicht per se Eigen-Musiktherapie sein muß) anzubieten, bzw. zu empfehlen. Die im Folgenden beschriebende Lehrmusiktherapie der Wiener Ausbildung ist stark geprägt von den Therapeutinnen Elena Fitzthum und Carlies LeitzingerMechtler, welche seit den Anfängen im Jahre 1992 die Einzel-Lehrmusiktherapie anbieten. Die Anforderungen der Ausbildung, des Teams, der Berufspraxis und eine korrespondente Haltung mit Konzepten der Lehrtherapien bekannter psychotherapeutischer Fachausbildungen wollen berücksichtigt werden. So stellt sich heraus, daß es schulenabhängige Aspekte und Konzepte einer Lehrtherapie gibt, für die Musiktherapie jedoch stellt sich darüber hinaus die Frage nach schulenspezifischen Aspekten einer Lehrmusiktherapie.


Search only the database: 

 

Zurück | Weiter

© Top Fit Gesund, 1992-2024. Alle Rechte vorbehalten – ImpressumDatenschutzerklärung